Modern teknik bakom den nya tidens förvaltning

Fastighet för fastighet kopplas upp. Övergripande digitala system för energiuppföljning och förvaltning är redan på plats. Nu kan framtiden börja.

Ett hållbart företagande ligger i Fortinovas strategi och övergripande mål. Det gäller lönsamhet men också socialt engagemang och miljöhänsyn. Att sätta upp mål för fastigheterna, exempelvis minskad energiförbrukning, är ett konkret sätt att arbeta med hållbarheten. Att väga in hållbarhetsaspekterna i samtliga beslut som fattas i företaget, är ett annat. Båda delarna ingår i Fortinovas strategi.

INVESTERINGAR FÖR FRAMTIDEN
Men hur kan man veta att man är på rätt väg, att man satsar på verkningsfulla åtgärder och gör förbättringarna i rätt ordning?
En del av lösningen är uppkopplade fastigheter och automatiserade system. Det ger en bra kartläggning och analys av företagets miljö- och klimatpåverkan, underlag för kloka 
beslut och energieffektivitet utan handpåläggning.
Fortinova har därför valt att göra flera stora investeringar i digitala verktyg – och det har gett resultat, både i pengar och miljövinster.
– Att kunna göra prioriteringar 
utifrån var de ger störst energivinster resulterar även i en ekonomisk nytta. Den smarta tekniken medför ett förändrat arbetssätt. I stället för att vara reaktiva blir vi proaktiva, säger förvaltningschef Hans-Emil Lundquist.

SNABBARE UPPTÄCKT
Samtliga fastigheter i Fortinovas bestånd är sedan ett år tillbaka anslutna till energiuppföljningssystemet 
Momentum Energi.
Genom detta kan driftsledare och fastighetstekniker få en detaljerad bild av varje fastighets vatten- och energiförbrukning. Det gäller oavsett om huset värms med el, fjärrvärme eller gas. Dessutom räknar systemet om utsläppen till koldioxidekvivalenter, så att de blir jämförbara från fastighet till fastighet.

Den insamlade datan följs upp och vägleder vid prioriteringsordning och val av energibesparande insatser.
– En fastighet som sticker ut och förbrukar mycket energi eller vatten är lätt att upptäcka. Det är alltså ett enkelt sätt för oss att hitta höga förbrukningar och göra något åt dem, säger driftsledare Göran Lundell.

AVSLÖJAR ENERGITJUVAR
Fastighetsteknikerna i samtliga områden har också tillgång till systemet.
– De kan på det viset följa ”sina” fastigheter och se hur de mår, berättar Göran Lundell.
Därmed kan medarbetare i kundteamet snabbt vara på plats och avhjälpa fel och brister som uppstått. Exempel på sådana energitjuvar, som har avslöjats med hjälp av Momentum Energi, är en läckande kulvert, ett olovligen inkopplat uttag för att ladda elbilen och en avfuktare som stod och gick dygnet om i ett torkrum vare sig det användes eller inte.

STABILARE INOMHUSMILJÖ
Uppkopplingen av styrsystem i Fortinovas fastigheter har pågått i flera år och är något Fortinova fortsätter att arbeta med, fastighet för fastighet. Att integrera ny teknologi i äldre fastigheter är en 
utmaning och Fortinova har en stor 
åldersspridning i sitt fastighetsbestånd.
Automatisk övervakning och styrning av exempelvis temperatur och ventilation har fler poänger än att de innebär en energieffektivisering. Det ger också en stabilare temperatur i lägenheter och lokaler och en bättre inomhuskomfort för hyresgästerna.

GENOMSYRAR ALL FÖRVALTNING
Att så många av medarbetarna är insatta i och arbetar med den smarta, energibesparande tekniken ökar medvetenheten om att miljöhänsyn är en röd tråd i Fortinovas verksamhet. Det gäller i alla delar av organisationen och bolaget som helhet.
– Det här är inte något tidsbegränsat 
projekt utan en del av vår vardag. All Fortinovas förvaltning genomsyras numera av ett aktivt miljö- och klimatarbete med de digitala systemen som hjälpmedel, 
säger Hans-Emil Lundquist.

GER HYRESGÄSTERNA ÖVERBLICK
Förbättrad kommunikation med kunderna är ett annat prioriterat område. För att uppnå det har det webbaserade fastighetssystemet Momentum Fastighet installerats under året. Lanseringen skedde i april.
Med Momentum Fastighet får den som hyr en lägenhet av Fortinova enkelt en överblick över sitt boende. Efter att ha loggat in på Mina sidor kan kunden ställa sig i bostads- eller garagekö, lägga in bevakningar, anmäla intresse för en lägenhet, signera och se sina avtal, göra serviceanmälningar, följa varje ärende och kommunicera med kundtjänst.
Kunder, som betalar separat för el och vatten, kan även följa sin förbrukning månadsvis genom att Momentum Fastighet och Momentum Energi har kopplats samman.

VINST FÖR MEDARBETARNA
Förvaltningsverktyget Momentum Fastighet gynnar inte enbart hyresgästerna. Även för medarbetarna innebär det påtagliga förbättringar. Kommunikationen med kunderna underlättas och det blir enklare för uthyrningen att lägga in och beskriva lediga objekt.
– Momentum Fastighet har förenklat mycket i hyresadministrationen. Tidigare har vi behövt arbeta i flera olika system
för att sköta allt, säger kund- och hyreschef Ann Marie Derengowski, som har projektlett införandet.
De första månaderna, innan medarbetarna hade lärt sig alla funktioner och systemet anpassats för just Fortinovas behov, var tuffa.
– Nu behärskar vi det viktigaste och kan gå från införandefasen till nyttjandefasen. Jag är glad och jättestolt för att vi tog oss tiden och gjorde den här investeringen, säger Ann Marie Derengowski.

Det stora steget in i den nya tidens förvaltning är taget av Fortinova.